Skip to main content

Aromaterapinės kelionės – Kroatija

Jau grįžau iš savo rugpjūčio kelionės pas kolegas eterinių aliejų distiliuotojus Kroatijoje. Kartu su vyru Tomu skridome lėktuvu į Splitą ir nuomotu automobiliu kėlėmės į Hvar salą (kelionė lėktuvu truko apie 2 val., keltu iš Splito į salą dar tiek pat).

Splitas iš kelto

Vos nusileidę iškart vykome į šeimos distiliatorinę, alyvuogių aliejaus spaudyklą bei žolelių ūkį, bet deja, dėl komercinių paslapčių negaliu kelti nuotraukų iš gamybos skyriaus. Gamyba vyksta pagal visus gamybos standartus, patalpos švarios, kondicionuojamos, gamybos procesas griežtai apibrėžtas. Šeimos ūkis gyvuoja apie 20 metų, bet vis dar laiko save manufaktūra ir savo produkcijos nesiūlo prekybos centrams, viską gamina šviežiai ir nedideliais kiekiais. Tuo galėjome įsitikinti ir mes, nes buvome pakviesti pasivaišinti šviežiai gamintais skanumynais, užtepėlėmis iš alyvuogių, įvairių skonių medumi bei išbandyti jų gaminamus kremus bei distiliuojamus eterinius aliejus (levandą ir šlamutį).

Mane visada domina eteriniai aliejai ir jų gamybos niuansai, tad čia turiu pastebėti, kad šeimos manufaktūra orientuojasi ne į hidrolatų gamybą, o į eterinių aliejų distiliavimą. Lietuvoje mes su Tomu pirmieji pradėjome skleisti idėją apie tai, kad galime distiliuoti Lietuvoje augančius augalus ir gaminti jų eterinius aliejus, tuo užsiimame jau daugiau nei 10 metų ir vis paneigiame seniai įsišaknijusius mitus – drąsiai teigiame, kad Lietuvos augalai verti distiliavimo.
Ir štai pažiūrėkite kiek eterinių aliejų manufaktūros darbuotojai paliko ant hidrolato paviršiaus, norėdami suteikti galimybę mums pauostyti ir įvertinti ne tik eterinius aliejus, bet ir hidrolatus.  Hidrolatai čia yra šalutinis produktas, niekas nė negalvoja, kad juos galima parduoti kaip atskirus gaminius ar panaudoti gaminant kremus, šampūnus ir kitas priemones, kuriose naudojamas vanduo. Net distiliuojant su kelių tonų distiliatoriais čia nupilama vos keli litrai hidrolato, kuris dažniausiai net nebūna panaudojamas.

Levandų hidrolato kvapo neužuosi, nes paviršiuje viską užgožia eterinis aliejus. Kai pasakėme, kad reikia jį visą nugriebti, kad galėtum užuosti, tai buvom nesuprasti, kad naudojame hidrolatą, kuris čia laikomas pašaliniu produktu

Be eterinių aliejų šeima gamina ir įvairių skonių alyvuogių aliejų, džiovintų figų skanėstus (labai patiko su riešutais ir levandomis), vaisių cukatus – jų senovišką receptą, pagal kurį gamina atskleidė ir mums. Gal norėtumėte, kad parašyčiau ir apie jų gamybą ir pradėčiau aromatinės virtuvės skyrelį?

Visą krepšelį produktų su levandomis parsivežiau ir į Vilnių

Hvar sala

Hvar sala dar yra vadinama levandų sala. Saloje auginama daug levandų, kai kurie sodai apleisti ir levandos auga kaip laukinės kartu su šlamučiais, rozmarinais ir kadagiais tarp uolų. Vasaros pabaigoje levandos jau nužydėjusios, bet kai kurie distiliuotojai gamina eterinį aliejų ir iš jų, nes jos dar stipriai kaip kvepia ir eterinio aliejaus išeiga nemaža – jie iš to gyvena, tad bet koks kiekis eterinio aliejaus prisideda prie geresnio šeimos gerbūvio.

Nužydėjusias levandas kai kurie ūkiai dar distiliuoja, jos generuoja nemažą kiekį eterinio aliejaus

Kroatijos eterinių aliejų distiliuotojai

Į salą vykome pas savo kolegas distiliuotojus Daną ir Grgo, jų kolekcijoje apie 20 skirtingų eterinių aliejų, distiliuotų iš saloje augančių augalų (lauras, šlamutis,  bent 3 rūšių levandos, mastikinė pistacija, pušys, raudonėlis, rozmarinas, mirta, pajūrinis kritmas, šalavijas, čiobrelis, mėtos). Distiliatorinėje dirba tėvas su sūnumi, o mama rūpinasi levandų pagalvėlių gamyba, gamina kelis balzamus su bičių vašku ir įvairiomis žolelėmis. Distiliatorinės „viršininkas“ yra tėvas Grgo, kroatas, distiliuojantis jau 37 metus. Anksčiau yra dirbęs laivo kapitonu, vėliau ir pramoninėse distiliatorinėse,  o išėjęs į pensiją paskyrė visą savo laiką nuosavo distiliavimo ūkio puoselėjimui. Savo žinias perduoda savo sūnui, kuris nusprendė baigti savo karjerą ankstesniame darbe laivininkystėje ir padėti šeimos ūkyje. Kartu su tėvu distiliuoja jau 7 metus, bet kaip sako „dar tik mokosi“. Šiame ūkyje naudojami du distiliatoriai – mažasis, nesiekiantis 200 l talpos ir didysis 1.7 tonų talpos distliatorius, naudojamas per du aukštus (jo kepurė namo grindyse, o visa talpa garaže). Mažasis dažniausiai yra naudojamas patikrinimui ar tais metais augale kaupiama pakankamas kiekis eterinių aliejų, o didysis pakraunamas, kai žaliavos prirenkama pakankamai.

Šiame ūkyje teko ir man padirbėti – išdistiliavus pušų spyglius su kelių tonų distiliatoriumi išgauta 1 l pušų eterinio aliejaus, o visą žaliavą iš distiliatoriaus su šakėmis dėjau tiesiai į karutį. Dažniausiai žaliava po distiliavimo užkloja šalia esančius laukus, bet pušų spyglių šeima tokiu būdu nepanaudoja, nes ji rūgština žemę.

Su šakėmis kraunu dar karštus pušų spyglius į karutį išvežimui. Prikroviau apie 8 tokius karučius.

Karšti pušų spygliai dovanojo nuostabų aromatą, tad šiuo darbu tik mėgavausi ir tik grįžusi į vilą, kurioje buvome apsistoję, pastebėjau pūsles, nes net nepagalvojau paimti šalia gulinčių pirštinių. Viso krovimo metu buvau mintimis kažkur išskridusi ir mielai maudžiausi pajūriu dvelkiančiuose pušų garuose.

Prieš kelionę dar pasakojau Tomui, kad distiliuotojų moterų yra mažuma, nes visgi tai didelės ištvermės ir fizinio darbo reikalaujanti sritis, čia ne su 5 l talpos alembiku romantiškai distiliuoti kilogramą augalo. Kai pagalvoji apie visą procesą, Grgo su sūnumi išpjovė draugų žemėje augančias pušis (šie tik dėkojo, nes pušys greitai paskleidžia gaisrus ir niekam nereikia degančio namų stogo ar paplitusio gaisro). Pušis vežė į savo distiliatorinę, kirto šakeles, nuo šakelių kirpo tik spyglius ir paliko tik smulkiausias šakeles. Mediena bus panaudota malkoms šaltajam sezonui, o šakelės su spygliais dar keliauja ir į smulkintuvą, tik tada į distiliatorių. Pats distiliavimas griežtai kontroliuojamas, prižiūrima temperatūra ir slėgis, kad gautume kuo kokybiškesnį eterinį aliejų. Grgo pasakojo, kad senyvi distiliuotojai neprižiūri temperatūros ir slėgio, naudoja kuo aukštesnę temperatūrą, nes jų tikslas ne komponentai, sudarantys eterinį aliejų, o pats eterinio aliejaus kiekis. Šis ūkis tiria savo eterinius aliejus dujų chromatografine analize.

Šiuos eterinius aliejus galite išbandyti dalyvaudami mano mokymuose, nes juos naudoju.

Dėl mokymų ir kosmetikos ar kvepalų gamybos verslo susisiekite su manimi [email protected]

Apie mūsų aromatinius nuotykius Kroatijoje planuoju parašyti tęsinį, nes dar turiu Jums ką papasakoti. Jei buvo įdomu, pasidalinkite šiuo mano įrašu.

Šiuo metu prekės neturime. Prisijunkite prie laukiančiųjų. Mes jus informuosime iš karto, kai tik turėsime šią prekę. Nurodykite savo el. pašto adresą.